Guide till bildformat i sociala medier – 2017

Marknadsföring i sociala medier är en utmaning och man se på det som en tävling. ”Vilket inlägg syns bäst?” ”Vilken annons får flest klick?” Ja, du känner säkert igen frågeställningarna. Med vår guide kan du iallafall få en sak rätt: Bildformaten. 

Inläggen som ditt företag eller ideella verksamhet publicerar på sociala medier konkurrerar mot dina vänners och följares vänner och familj om uppmärksamhet varje dag.

Hur kan du då stå ut och märkas i mängden?
Använd visuella bilder i alla sociala medier alternativt video om du har den möjligheten. Innehåll med bilder får 94 procent fler visningar än innehåll utan.

Men varje socialt medie eller nätverk har olika bildstorlekar för de sidor och innehåll som delas. Nedan finner du därför de vanligast bildformaten för de största sociala nätverken: Facebook, Twitter, Google+, LinkedIn, Pinterest och Instagram.

Bokmärk gärna den här sidan, eller ladda ner .pdf-versionen, för att använda under hela året när du skapar innehåll som ska delas på sociala medier.

Behöver du hjälp med din kommunikation i sociala medier?
Kontakta Carin Elvhammar.

*  Höjden är proportionell mot bredden

Tänkvärt:
Bilder ska alltid sparas som .png – oavsett vilket socialt medie du använder. Upplösningen blir bättre både på desktop och mobila enheter och du är säker på att konverteringar och komprimering av bilderna vid uppladdning inte förstör bilderna.
Text i bild rekommenderas inte på Facebook om ditt innehåll ska marknadsföras eller användas som annonsering på annat sätt. Måste du ha text? Håll den så liten du kan så blir det inte så dyrt!

 

Share Post
No comments

Sorry, the comment form is closed at this time.