Google URL Builder: Så här spårar du kampanjer i Analytics

Du är redo att skicka ut ditt nyhetsbrev eller lansera din annonskampanj. Ditt huvudsakliga mål med kampanjen är att driva trafik till din webbplats, konvertera trafik till leads (eller ett direktköp) och senare omvandla leadsen till kunder.

Så, hur vet du vilken av dina marknadsföringskampanjer som varit framgångsrika? Lätt. Använd Google URL builder för att spåra dina kampanjer.

Denna guide kommer från webb-statistik.se

Obs: Det finns många sätt att använda kampanjspårningsverktyget och många företag har egna instruktioner och rutiner för detta. Se därför detta som en guide för att komma igång snarare än instruktioner huggna i sten. 

Vad är kampanjspårning?

Kampanj spårning ger dig helt enkelt möjlighet att lägga till speciell spårningskod till din URL, också känd som ”Url-märkning”, för att identifiera hur användare kommer till din webbplats. Till exempel:

Istället för att använda den här länken i dina marknadsförings-kampanjer:

https://www.dinurl.se/artikelns-namn

Skulle du använda denna spårningslänk:

https://www.dinurl.se/artikelns-namn?utm_source=aug7-newsletter&utm_campaign=ga-information&utm_medium=email

Hur Gör jag för att Använda Google Analytics URL Builder?

Gå till Google Analytics URL Builder och följa dessa superenkla steg.

Steg 1: Skriv in den länk (URL) som du vill använda för att få besökare till din webbplats.

Steg 2: Lägg alltid till de tre viktigaste parametrarna som du vill spåra.

Kampanj Källa (Campaign source): Detta talar om för Google där trafiken kommer från: march7-nyhetsbrev.
Kampanj Medium (Campaign medium): Detta talar om för Google vilken typ av källa, d.v.s. vart någonstans ifrån trafiken kommer ifrån: e-post.
Kampanj Namn (Campaign name): Detta beskriver bara din kampanj. Denna kampanj kallar jag för GA-information. ga-information

Den taggade/spårade länken kommer automatiskt att genereras nedanför formuläret. Som så…

Steg 4: Kopiera den länk som du har skapar och klistra in det i ditt nyhetsbrev eller länk från bannerkampanj istället för din vanliga ”otaggade”-länk.

Steg 5: Upprepa dessa steg för alla länkar som du vill spåra i din marknadsföring.

Versionsspårning i en kampanj

Om du har flera versioner av ditt material ex olika budskap i olika banners men de hör till samma kampanj kan du ange version i fältet “Campaign Content”. Till exempel: gron-text eller rod-text för att särskilja dina olika budskap för att se vilken version som fungerar bäst.

Var Hittar jag Mina Kampanjer i Google Analytics?

Om du vill se om din kampanj levererar klick, kan du logga in i annonssystemet där du annonserar eller utläsa klicken i rapporterna från din nyhetsbrevsleverantör. Om du däremot vill se vilket material som faktiskt konverterar loggar du in på Google Analytics. Om du inte har installerat Analytics på din webbplats måste du göra det först.

Här är några exempel på konverteringar du kan följa:

  • kontaktformulär skickade
  • nyhetsbrevsprenumeranter
  • köp

När du är inloggad i Google Analytics, gå till:

Förvärv > Kampanjer

Här du kommer att se hur många besök som du fått från din kampanj, hur länge de stannat på din webbplats, hur många sidor i genomsnitt de besökte medan de var där, och avvisningsfrekvens (andelen personer som bara såg en sida och sedan lämnade din webbplats).

Lycka till!

No comments

Sorry, the comment form is closed at this time.