5 måsten för effektiv marknadsföring i sociala medier

Många företag marknadsför sig på fel sätt i sociala medier. De hör alla som skriker åt dem: ”Du måste ha en närvaro i social medier!”, men vad det innebär är inte alltid helt enkelt, Sociala medier bör vara effektivt och prisvärt och när de görs på rätt sätt kan det hjälpa till att driva försäljning och skala upp verksamheten.

 

Precis som med traditionella kanaler som tv-reklam, radio och printannonser kommer dina resultat i bästa fall att vara minimala om du sänder ditt meddelande till fel publik. För att hjälpa dig att påbörja effektiv närvaro i sociala medier har vi därför sammanställt en lista med måsten.

 

1. Avsätt tid för att lära dig hur sociala medier fungerar.

Det finns mängder med tips på marknadsföring i sociala medier tillgängligt online, allt från gratis material och tips på webbplatser som den här till kurser både fysiska och online som du får betala för. Det är inte särskilt komplicerat att lära sig grunderna om du tar dig tid att utbilda digsjälv.

Det är viktigt att du tar dig tid att lära dig hur marknadsföring i sociala medier fungerar för din specifika verksamhet. Medans grunden är liknande över hela linjen måste olika företag ändra sina strategier något för att fånga uppmärksamheten hos sin specifika målgrupp. I början bör du konsumera så mycket information och material som möjligt. Därefter kan du fokusera på dina specifika mål och målgrupp.

2. Lyssna på dina kunder.

Det enda sättet du kan veta vad dina kunder vill är att lyssna på vad de har att säga. Det är viktigt att du använder dina sociala medier-plattformar som en förlängning av din kundtjänst. Fler kunder kommer att uttrycka sin åsikt i sociala medier än via e-post eller via telefon. Tänkt därför också på att hinna med att vara aktiv i de sociala medier där dina kunder rör sig.
När du lyssnar på dina kunder öppnar du dörren till andra möjligheter också, exempelvis partnerskap och ambassadörer. Lär dig att lyssna på din målgrupp och dina kunder – det kan ge dig värdefull information och enorma möjligheter.

”Det är viktigt att du tar dig tid att lära dig hur marknadsföring i sociala medier fungerar för din specifika verksamhet.”

3. Använd automation på smarta sätt.

Det finns smart automation och det finns spam. Du vill inte spamma med dina kampanjer och budskap hela dagarna – det är ett snabbt och effektivt sätt att tappa följare och kunder. Använd sociala medier som ett sätt att kommunicera med din målgrupp vid rätt tidpunkt och ge dem värdefull information. Planera inlägg och publicera dem automatiskt vid tidpunkter som är relevanta för din tjänst, produkt och din målgrupp. När du gör det skapar du trogna följare och ambassadörer som du så småningom konverterar genom försäljning.

Och du, om du planerar dina inlägg i förväg ger det dig mer tid över som du kan använda till att svara och interagera med följarna. Eller varför inte packa ordrar!

4. Engagera dig i dina fans.

Det är en sak att fylla ditt sociala media-flöde med inlägg och annonser, men det är en helt annan sak att aktivt interagera med och engagera dig i fansen och göra dem till nöjda kunder. Jag ser många småföretagare som publicerar inlägg ett par gånger om dagen och tänker på att de gör rätt när det gäller marknadsföring i sociala medier (det var ju viktigt att synas mycket och ofta eller hur?). Du kan inte bara posta och sen stänga ner. Om du gör det tappar du  möjligheter att engagera dig och konvertera dina fans till kunder.
Genom att engagera dig i dina fans kan du också upptäcka problem i tid. Då kan du vara proaktiv och ta itu med dessa problem snabbt innan de blir för stora eller svåra att lösa.

5. Sprid inte ut dig för mycket

Det är nästan omöjligt – och nästan alltid ineffektivt – att vara aktivt i varje enskild social medie. Jag föreslår alltid att nya kunder / varumärken bör börja med två eller tre sociala medieplattformar som de är säkra på att deras målgrupp är aktiv på. Bli riktigt bra på dem och utöka sedan din närvaro i sociala medier när verksamheten växer.

Men se till att registera ditt företagsnamn i de populäraste kanalerna på en gång, det är tråkigt att senare upptäcka att ert användarnamn blivit registrerat redan!

Post Tags
Share Post
No comments

Sorry, the comment form is closed at this time.